9C. Uitwerkingen. | ||
Opgave 1. SE: Schoolexamen (PTA); CE: Centraal (landelijk) examen. - Bas: SE: 6,3-0,5=5,8 en CE: 6,3-0,7=5,6 Piet: SE: 6,3+1,0=7,3 en CE: 6,3+1,4=7,7 - Voor scholen met veel Bassen is dus het CE lager dan het SE en voor scholen met veel Pieten is het CE hoger dan het SE. - Het is dus louter een gevolg van het feit dat de variabiliteit van het SE groter is dan die van het CE! De oorzaak hoeft niet te liggen in een gewoonte van scholen met veel zwakke leerlingen om het SE te hoog te scoren in hun beoordeling. Het is een statistisch verschijnsel, en geen oorzakelijk verschijnsel. - Daar zal naar statistsche verwachting het CE juist hoger zijn dan het SE. | ||
Opgave 2.
en de CE-cijfers waren gelijk. Maar als je alleen let op de scholen met veel leerlingen met lage CE-cijfers (onderste rij), dan kun je dus alleen al door de statistiek verwachten dat hun SE-cijfers gemiddeld hoger zijn dan hun CE-cijfers. | ||
Opgave 4. - Je ziet dat steeds het IQ van de ouders gemiddeld dichter bij de 100 ligt dan het IQ van het kind. (Dat zal trouwens andersom ook het geval zijn: het IQ van de kinderen ligt gemiddeld dichter bij de 100 dan het IQ van de moeder of vader) - IQ=70; afwijking van midden is 30; 60% daarvan is 18; gemiddeld IQ ouders is dus 100-18=82. - 88; 118; 100; 130. - Ouders hebben een normale verdeling met μ = 118 en σ = 12; ga naar de app "Verdelingen" en zorg dat je deze normale verdeling ziet; schuif nu rechts naar 130, en je vindt 16%. - Ouders hebben een normale verdeling met μ = 118 en σ = 12; ga naar de app "Verdelingen" en zorg dat je deze normale verdeling ziet; schuif nu links naar 130, en je vindt 69%. - Als de genen/omgeving/opvoeding helemaal geen invloed zouden hebben, dan krijg je toch een zekere regressie naar het midden. Het experiment met het gooien van muntstukken (opgave 3) toont dat aan. Ook de redenering en de app in opgave 2 toont dat aan (we veronderstelden daar dat SE en CE dezelfde verdeling hebben, immers). Maar als de genen ook effect zouden hebben, dan krijg je toch nog het waargenomen effect, zij het in wat mindere mate. |